onsdag 28. februar 2018

Veggen er ferdigskrapa


Jeg er ferdig med skraping av østveggen. Ettersom skraping er ganske hardt arbeid, delte jeg det opp i to kveldsøkter. I løpet av mandag og tirsdag hadde jeg fått bukt med løs maling. Det gikk forholdsvis greit, spesielt etter at jeg fant ut at jeg skulle bytte blad. Deretter gikk det aldeles strålende.


Jeg er veldig usikker på hva som er årsaken til at malinga har endt opp sånn på denne veggen. Det er nemlig ikke sånn på de to andre original-veggene (heldigvis). Jeg lurer på om det kan ha noe med underlaget å gjøre. Det kan se ut som panelet er behandla med en slags matt lakk eller noe sånt før den er påført maling. På dette bildet er veggen ferdig skrapa. Det var verre på noen deler av veggen enn på andre.


Tirsdag kveld tok jeg denne delen av veggen. Det er den biten som befinner seg mellom spiskammersdøra (på bildet) og døra ut mot gangen. Som man ser helt til venstre har den døra på et tidspunkt blitt flytta, og den gamle åpninga er kledd igjen med panel fra motsatt side av åpninga.


På tirsdag nådde jeg også å vaske veggen, slik at det skulle være klart til kitting og sparkling i dag. Det kommer til å ta litt tid, for det er blant annet tusen millioner sånne små hull der plateveggene som var her før var festa. Ugh.


I kveld begynte jeg med kitting av de verste sprekkene mellom panelbordene. Det verktøyet som fungerer absolutt best til det, og som passer helt utmerket til å forme fordypninga mellom bordene, er pekefingeren min. Den er for tiden ikke i drift på grunn av noen småsår, så jeg brukte langfingeren i dag. Etter omtrent 20 meter med nitidig fuging var det nok for den stakkars fingeren, så resten har jeg spart til neste ledige time.

2 kommentarer:

  1. Her hos oss så veggene lakka ut, men det var et tykt lag med linolje. Ikke alle malingstyper fungerer godt oppå. Kanskje det er grunnen til at malingen løsner?

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sikkert linolje under, men malinga over inneholder nesten helt sikkert også linolje eller tranolje ettersom den er så gammel (original). Men det kan godt hende at det er malt feil (at underlaget har vært fetere enn malinga), og at det er årsaken. Jeg håper i så fall at det er tørka såpass ut over årene at problemet ikke gjentar seg...

      Slett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...