mandag 25. september 2017

Kryss i taket


Etter målretta innsats i det siste kan jeg endelig sette kryss i taket - eller rettere sagt kryss foran punktet Male taket på lista over gjøremål på gulrommet. Det første strøket tok to timer med effektiv maletid, og var såpass tungt at jeg la inn en pause halvveis for ikke å overbelaste høyreskulderen. Som sagt tidligere er maling med linoljemaling relativt hardt arbeid, og ettersom strøkene skal påføres veldig tynt er rull ikke et alternativ. Det andre strøket gikk ganske mye lettere, og jeg tjente inn en halvtime på at underlaget denne gangen var glattere.


Dette bildet tok jeg da jeg hadde kommet halvveis på det første strøket. Det viser veldig godt at taket egentlig var mer grått enn kvitt før. Hadde det ikke vært behov for å tette det, og hadde det ikke vært så fullt at rustflekker, kan det godt hende jeg hadde beholdt det sånn. Men både kittstriper og jernmønje hadde behov for å bli dekka til av maling, og resultatet har blitt veldig bra slik det ser ut nå i kveld. Det er fremdeles noen små sprekker her og der, men det er jo også litt av sjarmen med ett så gammelt tak.

8 kommentarer:

  1. Jeg kjenner absolutt til hvordan det der føles. Noen av de viktigste punktene på min liste nå er avhengig av oppholdsvær.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du får en fin og tørr oktober, slik at det kan strykes av lista. (",)

      Slett
  2. Så fint det ble, Maria. Det ble et mye lysere o lettere uttrykk etter st du har malt.
    Klem og god helg til deg, Ida

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha, Ida. (",) Ja, det blei lysere i hele rommet nå, og ikke minst er det flott med et tett tak som ikke drysser støv.

      Slett
  3. Så deilig med dryssfritt tak
    Og hvitt og fint
    Jeg juksa da jeg malte tak med linoljemaling, brukte lakkrulle og overstryker, var gjort i en fei ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dryssfritt er alltid å foretrekke. :) Jeg er så engstelig for å ikke få det tynt nok, rynkefritt tak er også å foretrekke. Men det har sikkert gått bra med din metode. :)

      Slett
  4. Den måten du tenker renovering og gjenbruk på er nøyaktig som min egen. Derfor ser jeg stadig etter om du har nye innlegg. Elsker den måten å fikse på. Og hater å kaste fullt brukbare ting. Derfor er det også så flott å se at du som er langt yngre enn meg klarer å se galskapen i forbruksmentaliteten. Keep on the good work! Klem fra Nordmøre.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for veldig hyggelig tilbakemelding. Det setter jeg stor pris på. :-)

      Slett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...