tirsdag 11. august 2015

Loppis-sommer


I sommer har vi vært en tur i Sverige, og i år bestemte vi oss for å utforske fenomenet Loppis. Tidligere har vi alltid kjørt strake veien, men i år var avtalen å stoppe hver gang det dukka opp en plakat med teksten Loppis på. Etter et par stopp endra vi kjapt avtalen til å gjelder plakater det sto Antik-loppis på. Dermed slapp vi unna de litt mer ordinære rydde-salgene med relativt uinteressante ting.


Loppisenes loppis fant vi fram til takket være ei turistbrosjyre som hadde avsatt et eget avsnitt til nettopp loppis-informasjon. Der fant jeg de to fine lyslyktene over. Den med tulipanene er merka Rörstrand under, mens den andre er av ukjent opphav. De har blitt flittig brukt disse sensommerkveldene. Vi fant også disse fem loddene som passer til den gamle desimalvekta som har vært i bruk her i huset.


Et annet sted fant jeg det lille skrinet merka Husqvarna. Kjekt å ha til små syting, selv om jeg sjøl har en Pfaff. Te-boksen er maken til en som var i huset, men som var ganske ødelagt. Denne er helt fint inni, og kan brukes til te.


Det var selvsagt noen steder vi var innom der de ikke hadde noe som falt i smak, eller som vi så nytten i, men det er likevel artig å gå rundt å kikke. Det siste loppiset vi var innom hadde til og med litt norske varer inne, og disse Grønnette-koppene fra Stavanger flint fikk bli med hjem til gamlelandet.


Ikke det at jeg trenger dem, men de brakte fram minner om bestemor i dalen. Tante og mamma var ikke helt sikre på om hun hadde hatt sånne i det hele tatt, så det er mulig at hukommelsen spilte meg et puss, men de er uansett ganske fine. Og ei sånn mugge som dette har man alltids bruk for i hverdagen.

6 kommentarer:

  1. Loppis i Sverige er gøy. Kanskje særlig for oss nordlendinger som ikke er veldig bortskjemte med loppemarked hver helg i sesongen? Masse fint du hadde funnet.
    Hilsen fra Camilla i Harstad

    SvarSlett
  2. Måtte le litt når jeg las dere skulle stoppe på hver eneste plass det stod loppis etter veien i Svergie, for DA vil turen ta tid tenkete jeg. Sikkert lurt å avgrense det noe slik dere gjorde. Jeg liker også godt de fine grønne koppene fra stavanger flint, har ikke funnet så mye av de, mest de brune.Artig også de vektene!

    SvarSlett
  3. SÅÅÅ gøy! Verdt å teste loppis ja! Nydeleg lyslykter og herlege vektlodd! :-)

    SvarSlett
  4. Du har jammen funnet mye fint! Vi var også i Sverige i sommer men det ble straka vegen for jeg ble syk underveis. Fillern, får visst aldri gått på loppis ;). Lyslyktene likte jeg kjempegodt. DET er et flott blikkfang. God helg...snart i allefall. Hilsen fra Pam i Sør

    SvarSlett
  5. Loppis er gøy, så mye fint du har funnet!
    Klem Ida

    SvarSlett
  6. Vi kom fram til det samme som deg, loppis uten antik var stort sett bare ryddesalg og det trenger vi selv å ha. Jeg fant også ut at de beste antikk-loppisene var i egne butikker og ikke i folks garasjer men selvfølgelig, man kan finne skatter der også. Du har iallefall funnet mye fint. Vi har også noen deler etter et middagservise i "grønette" men det er brunt, så fa heter det kanskje "brunette" ? Det er etter foreldrene til Tore, de hadde det da han var liten.

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...