mandag 30. september 2013

Hele spekteret på plass


Lørdag våkna jeg opp til rimrester på plenen og speilblank fjord. En perfekt dag for å tilbringe mange timer ute for å lete og rydde. Det var fremdeles listverk som sto på agendaen, men en liten tepause med Gyngestol og kaffigrut sin utrolig gode eplekake var absolutt nødvendig etter et par timer ut og inn av en støvete skjå.


Heldigvis har det blitt tatt vare på mye av det gamle som er plukka ned etterhvert som enkelte rom blei modernisert. Det blir som et slags arkiv. Etter to - tre timer hadde jeg samla flere hauger med ulikt listverk, og fant endelig ei lengde med vinduslist som jeg kan sende til høvleriet. Dessverre fant jeg ikke  ei løs list av den typen som skal være under vinduet (det er nemlig ikke samme som på de tre andre kantene), så jeg måtte bite i det sure eplet og ta ned ei list fra huset.


Nå er hele spekteret på plass, og blei levert på høvleriet på i dag. Fra øverst: Taklist, dørlist, veggpanel, vinduslist og til slutt den nederste vinduslista. Nå håper jeg bare det ikke tar så altfor lang tid før de kan levere det jeg trenger til badet.

10 kommentarer:

  1. Så flink du er. Sånne detaljer er viktige. Ikke mye listverk spart her, men på det store gamle soverommet og i stua er listverket originalt og kan kopieres heldigvis. Eple og gulrotkake står på agendaen her ikveld :-) Pam

    SvarSlett
  2. Forresten, hva er kriteriet for å få støtte til restaurering av gamle vinduer? Må huset være fredet? Klarer ikke finne noe om det. Seks flotte gamle vinduer her som trenger restaurering, vil ikke ha moderne kopier. Pam

    SvarSlett
    Svar
    1. Mitt hus er ikke freda, så det er neppe et krav. Jeg har nok fått støtte fordi jeg har ønska å restaurere vinduene etter antikvariske prinsipper. Anbefaler deg å sjekke Norsk kulturminnefond og Stiftelsen UNI sine nettsider, det nærmer seg søknadsfrister.

      Slett
  3. Så flott at du fant originallister. Det skal bli spennende å se resultatet. Husk at de må grunnes, pusses og males minst 1 strøk før de settes opp. Det er mye enklere å gjøre det før oppsetting.

    SvarSlett
  4. Det så godt ut med eplekake:) Og så mange fine lister (fine farger på de også).. Får håpe det tar kort tid å lage de!

    SvarSlett
  5. Herlig at dere tar vare på så mye originalt fra huset. Falt pladask for bloggen din og følger spent med :)

    Mvh
    Cecilie

    SvarSlett
  6. Nydelig bilde da ! Så veldig koselig ut med kaffe , kake og den fine utsikten ! Så mange fine lister , åhh lister er spennende synes jeg . Fin dag til dere ! Klem

    SvarSlett
  7. Så gøy å restaurere et gammelt hus. Det blir kjempefint og jeg synes det er så bra at dere bevarer den gamle sjarmen. Legger deg til i blogglista mi, for her vil jeg følge med videre. Det blir jo så fint.
    Har en blogg selv hvis du vil sjekke den ut. bruktogblandet.blogspot.no .
    Vennlig hilsen Marit

    SvarSlett
  8. Jeg sier det til meg selv mange ganger. Det er viktig med en god kaffepause med " noggo godt attåt", nyte det man har fått til og glede seg til resten. Vi har også tatt vare på panelrester og gamle lister.. PÅ noe av det er originale farger godt intakt. Artig å ha syns jeg.

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...