torsdag 26. september 2013

Den gang alle gode ting var tre


I dette innlegget skal jeg rett og slett klage litt. Som jeg skrev i forrige innlegg skulle jeg bestemme meg for takpanel denne uka. Det gikk egentlig ganske fort, jeg tok utgangspunkt i de takene som enda har panel her i huset, og plukka ut det jeg synes passer best. Åshild i Bestemors hage tipsa meg i tillegg om ei nettside som var til god hjelp for å bekrefte at jeg var inne på noe med hensyn til å treffe stilen fra riktig epoke: Stiltre.

Så langt, alt vel. Men tror du det er mulig å få tak i slik panel da? Neida. Det hadde de dessverre ikke hos min nærmeste M***o. Og ikke er jeg så avansert heller: Jeg har rett og slett landa på Faspanel 95 mm. Er det så sært da? Alternativet de hadde var faspanel 70 mm, noe som forsåvidt også finnes i taket her. Badstupanel, kalte de det. Hmm... Skal se på det i morra, og ender nok opp med det for å ikke tape så altfor mye tid.

Verre var det med alternativet de foreslo da jeg tok kontakt for å finne riktig type veggpanelet (til høyre på bildet). Jeg var forsåvidt forberedt på at typen var litt mer sjelden, og har forhør meg hos flere, men det foreslåtte alternativet var huntonittplater med perlestaffmønster. Høh! Det er jo ikke særlig aktuelt, for å si det sånn. Ikke engang en annen type perlestaff hadde de. Er det virkelig ingen som setter opp trepanel mer?

Løsninga blei å avtale spesialhøvling av panel og listverk på et høvleri ikke så altfor langt unna. Det tror jeg blir bra. Nå gjennomgår jeg skjåen for å finne passe lengder til mal slik at de kan sette opp høvlene de trenger. Den grå til venstre er dørlista. Jeg leter enda etter vinduslister (to typer) og taklister i de mange haugene med gamle bordbiter, men finner dem nok i løpet av helga. Målet er å slippe å ta løs ei av listene inne. De er malt med så mange lag maling at det tror jeg ikke blir noen enkel jobb i så fall.

5 kommentarer:

  1. Dårlig at de ikke hadde no anna panel. Vi har kjøpt perlestaff før vi, kan få tak i anna enn plater

    SvarSlett
  2. Så dumt at de ikke har et godt utvalg av panel. Og jeg innser at vi er bortskjemt her vi bor. Vi har XL-bygg, Byggmakker og Maxbo under 1 km herfra. Hvis vi øker til 30 km så har vi minst 10 å velge mellom.
    Ellers er det hyggelig at lenken jeg oppga var nyttig. Dessuten tror jeg at faspanel er riktig i taket deres. Jeg angrer litt på at vi ikke tok det på de nye veggene også.

    SvarSlett
  3. UFF JA
    HAR VERT BORTI DET SAMME...
    KLEM ELI:)

    SvarSlett
  4. Ikke så lett dette her nei , men nå blir det nok veldig fint tror jeg . God natta og klem til deg .

    SvarSlett
  5. Vi har kjøpt perlestaffpanel hos Byggmakker i Harstad så det eksisterer. Trodde ikke det var mulig at en seriøs forhandler ikke har sånt...

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...