mandag 25. mars 2013

Vaffeldag / Navnedag


Jeg har ganske nylig forstått at 25. mars er vaffeldagen. Jeg var ikke klar over at vaffelen hadde en egen dag, men det har den altså. I tillegg har jeg faktisk navnedag i dag, noe vi normalt ikke feirer noe særlig (sant å si går vi ikke rundt og husker sånt) men akkurat i dag slo vi til og inviterte på vafler.

Både vaffeldag og navnedag er først og fremst svenske tradisjoner. Vaffeldagen 25. mars var faktisk helligdag før - ikke for å feire vaffelen, men fordi det var Maria bebudelsesdag, eller på svensk vårfrudagen. Og fra vårfrudagen var visst veien kort til våffeldagen på folkemunne. Kun ei unnskyldning for å feire med vafler spør du meg, men sånn har det i alle fall fortsatt sjøl om selve bebudelsesdagen har blitt en bevegelig merkedag (som oftest en søndag). Og svensk tradisjon eller ikke - vafler er godt!


6 kommentarer:

  1. Mmmm det så godt ut:)
    Vaffejernet vårt har akkurat gått i stykker og vi er på utkikk etter nytt! Kan jeg spørre hva du har og er du fornøyd med det?

    Morsomt å lese litt historie også!

    SvarSlett
  2. Mmmm det så deilig ut , nesten så man får lyst til å ta en ! God kveld til deg !

    SvarSlett
  3. Ja, vafler er godt. Og nå fikk jeg litt forklaring på den vaffeldagen også. Glemte sant å si hele greia, men men.. gratulerer med navnedagen i alle fall. :-)

    SvarSlett
  4. Mmm nå fikk jeg lyst på vaffler. Det blir vel en råd med det iløpet av påsken;-)
    God påske!

    SvarSlett
  5. Sånn flaks at du hadde navnedag på selveste vaffeldagen ;-) Jeg registrerte også at det var en slik dag, men her har vi visst hatt vafler nesten alle de andre dagene enn på selve dagen :-) Det er så fint å steke vafler ute på verandaen i finværet, og så slipper en ikke minst vaffellukta i huset etterpå...
    Herlig skap du viste i forrige innlegg! Utrolig fin patina og fargen var jo helt i min gate! Slike skatter er helt ubetalelige.

    Ha en fin kveld!

    mona

    SvarSlett
  6. Ja nå fikk iallefall jeg lyst til å steke vafler...selv om det jo er blitt april :-) er noe veldig hyggelig med vafler, hjemmekoselig liksom. Nytraktet/kokt kaffe og nystekte vafler, nam!! Kjøpte oss vaffeljern til å bruke på bål for en tid tilbake. Så herlige sprø vaflene ble, laget en stabel på en stor flat sten og hadde rørt jordbærsyltetøy fra ifjor sommer. Herlig. Da må du ha en flott helg...og jeg går og lager meg ei vaffelrøre ;-)! Pam

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...