torsdag 27. desember 2012

Juletrefest



For aller første gang siden jeg flytta inn i min oldemors hus har jeg juletre. Det har av praktiske årsaker ikke vært prioritert før, men i år fant vi ut at det var på tide. Selve treet (ekte gran fra ekte skog) kommer fra min barndoms dal, håndplukka av min far. Jeg ba om et lite ett, og det fikk jeg. Selv om det måtte friseres litt nederst var det sant og si et finere juletre enn vi hadde hjemme hos mamma og pappa på julaften.

Jeg hadde strengt tatt ikke så veldig mye pynt liggende, men lite er som kjent bedre enn ingenting og det gjorde seg veldig med et skikkelig juletre i stua. Julestemninga blei kraftig oppgradert i år, for å si det sånn. Oldemors gamle støpjernsfot passa perfekt til et lite grantre, og kom til heder og verdighet igjen etter å ha hengt i en streng på veggen i kottet i årevis. Oldemor hadde såvidt jeg husker bare et halvmeters stort plastjuletre de siste årene hun bodde her, så juletrefoten var nok ikke brukt på ei stund. Det er jo ikke allverdens vann den rommer, men med litt hyppig vanning håper vi å beholde barnålene på inntil trettende dag jul.

5 kommentarer:

  1. Det så fint ut . Koselig med et ekte juletre, synes jeg. Fortsatt god jul !

    SvarSlett
  2. Jeg håper vårt tre også holder nålene enda lengre. I år skal vi virkelig avslutte jula med et stort juleselskap den 12.januar.

    SvarSlett
  3. Koselig me et enkelt juletre da. Less is more :)
    Ha ei fortsatt god jul i oldemors hus!
    *Hilde*

    SvarSlett
  4. Vel overstått i Oldemors hus! Håper at jula har vært god, selv om jeg beklageligvis ikke fikk anledning å ønske deg det! Du skjønner at her har det gått i ett siden den første julegjesten kom i hus 18 des. Så har det gått slag i slag med sønner, svigerdatter og barnebarn...ingen friminutt her i gården! De første reiser 2 jan. neste 5 jan. og sistemann 6 jan.
    Takker for ditt vennskap gjennom året som har gått, gleder meg til å følge deg videre i 2013! Da gjenstår det å ønske deg og dine et innholdsrikt og godt nytt år!
    Varme klemmer fra Kristin

    SvarSlett
  5. Så kjempefin julepynt! Og veldig fint med en gammel støpejernsfot, det har vi også!

    Godt nyttår:)

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...