søndag 9. mai 2010

Tak over hodet



Selv om det ikke har skjedd så mange endringer med huset etter at jeg overtok, så er det som har skjedd store og viktige ting. Taket, for eksempel, viste seg i 2006 å lekke som en sil et par steder på loftet. Når det regna ute, rant det i strie strømmer langs tømmerveggen på loftsgangen, og sånn kan man selvsagt ikke ha det.
Etter en tur i banken, der jeg måtte låne mere penger enn jeg trengte for å kjøpe selve huset (!), var det klart for å engasjere et par handy-men til å ta i et tak. De gamle eternit-platene blei løfta ned, neveren og det gamle materialet under fjerna og nytt takreisverk satt opp, klart til å ta imot nytt takdekke.


Opprinnelig var det visstnok torvtak på huset, men det var det ikke aktuelt å sette opp nå. Heller ikke ekte skiferstein. Begge deler ville krevd ekstra styrke i undertaket, og sååå god råd har ikke denne damen. Valget falt i stedet på takshingel, som i følge leverandøren tåler det meste av vær og vind, og er dekket med knust naturlig shingel. Så på en måte er det altså steintak likevel. Jeg valgte den dråpeformede grå varianten, ettersom den er å se (som ekte takstein) på flere eldre hus fra omlag samme tidsepoke som dette.
Skal jeg si det sjøl er resultatet slett ikke verst - jeg synes taket passer godt til huset og den nye veggfargen. Nå er det bare resten igjen...


1 kommentar:

  1. Artig å se bilder av hele huset...vi la også nytt tak for tre år siden, tok ned skifertak som hadde ligget i over hundre år, og måtte velge "moderne" Decra...men vi er fornøyd, det er mange hensyn å ta, ikke minst huset sin "bæreevne", og økonomi...taket ditt ble også fint!

    L.

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...