onsdag 17. mars 2010

God sikt og fine forhold


Da jeg var lita brukte jeg å være mye hos min bestemor i dalen. Hun hadde ei stor blikkbøtte til mel, og oppi den sto en melsikt jeg ikke hadde sett maken til noe annet sted. Å leke med den var bestandig artig.
Stor var gleden da jeg oppdaga en akkurat likedan sikt i min oldemors skjå. Den var temmelig rusten, og det er nok ikke råd å få den helt fin igjen etter mange år med vekslende luftfuktighet og kummerlige forhold, men jeg har likevel tatt den inn i varmen.

Sikten er et såkalt fantearbeid, eller taterarbeid som det nok heter på disse kanter. På fint og fransk heter det fil de fer og både originale produkter og etterlikninger har blitt voldsomt populært blant de som satser på den franske landstil.
Oppfinnelsen består rett og slett av hesjestreng, som en omreisende kar i si tid på fiffigste vis har bearbeidet med tang slik at strengen nå er verdens mest praktiske melsikt. Ingen grunn til å få klumper i kakerøra heretter, med andre ord.

2 kommentarer:

  1. Aldri sedd en sånn før. Husk å vis meg neste gang eg kjæm på visitt.

    SvarSlett
  2. Det ska e gjøre! Du får prøve å ikkje la det gå så lenge tel, da. (",)

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...