torsdag 4. mars 2010

Én helgen over senga er bedre enn ti på taket


Den gang disse bildene blei kjøpt sto fremdeles legenden om Jeanne d´Arc høyt i kurs. I alle fall om man skal tolke verdien ut fra prisen på baksida. For en gjengivelse av skulpturen Jeanne d´Arc måtte du nemlig ut med intet mindre enn 2 kroner og 65 øre, mens gjengivelsen av Moderglæde kosta skarve 1 krone og 90 øre.
Uansett, jeg tror bildene var populære en gang for lenge sida, for jeg har sett slike flere steder i eldre hus og på brukthandler. Hos meg hang de spredt på hvert sitt rom i huset da jeg flytta inn, men jeg synes de hører sammen så jeg har samla dem på soverommet. Det er en viss trygghet i å legge seg å sove i visshet om at Jeanne d´Arc forsvarer moderglædens verdi...
Den originale Jeanne d´Arc (av Henri Chapu) står forresten på Musée d’Orsay i Paris.

2 kommentarer:

  1. Hallaisn! Flott blogg.
    Arti å følle med.
    Skal hive meg tel å læse alt så snart eg får vatn tebake i huset her. Perkele bei fri i går.
    Korsn går det med vatn i huset hos deg?

    SvarSlett
  2. Bank i bordet: Her sildrer vatnet gjennom rørene som alltid. Håper ellers alt står srålende til i ditt gamle hus.

    SvarSlett

Takk for at du la igjen en kommentar!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...